پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۰۳

- سردار جعفری

دل نوشته،عکس نوشته،عکس پروفایل،شعر کوتاه

- سردار جعفری

۱۸۹ بازديد
- سردار جعفری: حسن باقری به بُعد انسانی پیکار اعتنا داشت و در مقدمه کلیه عملیات‌ها این موضوع را به تمامی یاداوری می‌داد که هدف ما در پیکار کشتار نمی‌باشد و ما قصد داریم عملیات‌های‌مان را با به دور زدن نیروهای عراقی انجام بدهیم و آن‌ها را به اسارت بگیریم تا به جمهوری اسلامی بیایند و روی آن‌ها کار کنیم تا در آینده، انقلاب اسلامی را در عراق اشاعه نمایند . به مسئولان بهداری نیز پیشنهاد میکرد که زخمی‌های عراقی را با مجروحان خودمان، هم پا با نیز به عقب برگردانند . آنان می بایست بفهمند که ما برای آفریدگار می جنگیم و خیر برای کشتن . آراسته نیز در بی‌سیم به فرماندهان تاکید میکرد که عراقی‌ها را اذیت نکنید . حسن باقری اداره رزمی تولید کرد که هدفش کشتن نبود، بلکه به بُعد انسانی پیکار توجه داشت .
پایگاه خبری تحلیلی

در جریان عملیات فتح المبین، حدود 400 عراقی پناهنده شدند . حسن باقری دستور بخشید که اینان اسیر و نه پناهنده معرفی شوند؛ چرا که ممکن بود حزب بعث خانواده‌های آن‌ها را در عراق مورد آزار و اذیت قرار دهد . در صورتی که در صورتیکه تیتر میشد که اینان پناهنده می‌شدند، یک پیروزی سیاسی برای ایران بود؛ البته حسن باقری موافق این عمل نبود .

**
تسنیم: روش شناسایی استعدادها به وسیله حسن باقری چه طور بود؟
- سردار جعفری: در جلساتی که با نیروها داشت و در بازدید از خطوط عملیاتی و گفت‌وگو با آنان، افراد مستعد و قوی را شناسایی می‌کرد . من در دفترچه یادداشتم نوشته‌‌ام که حسن باقری به شخص خاصی دقت می‌کند . "مهدی ربانی" که هم اکنون معاون عملیات ستاد کل نیروهای مسلح است، از نیروهای مرتضی قربانی بود . حسن باقری به ایشان اعتنا داشت و می‌گفت این شخص آینده‌‌دار می باشد .

حسن در جلسات از کلیه اشخاص می‌خواست که کلام بزنند و نظراتشان را بیان نمایند و این اذن را به اشخاص می‌داد که حتی نظر نادرست خود را بیان نمایند و به آنان می‌گفت، ابلاغ ایده ها چه بسا غلط میتواند ما را به درک‌های صحیح و صحیح برساند .

مهدی ربانی که حالا معاون عملیات ستاد کل نیروهای دارای سلاح است، از نیروهای مرتضی قربانی بود . حسن باقری به ایشان اعتنا داشت و می‌گفت این شخص آینده‌‌دار می‌باشد .
او همچنین به افراد روحیه می‌داد و این سبب میشد که نیروها پرورش یابند . به طور مثال پس از شهیدشدن محمود شهبازی و محسن وزوایی در عملیات بیت المقدس، احمد متوسلیان به قرارگاه آمد . احمد دوچندان ناراحت بود . حسن به احمد گفت: هنر تو این میباشد که به جای محسن و محمود، 5 تا نظیر آنان را تربیت کنی و هنگامی که شهید می‌دهیم، این شهدا به تشکیلات و اداره برکت و رشد می‌دهند .

**
تسنیم: یعنی شهید باقری در عین اکنون که معتقد بود می بایست دست‌کم تلفات در عملیات‌ها را داشته باشیم، معتقد بود که هر شهید به تشکیلات و یگان برکت خواهد داد؟
- سردار جعفری: شهدا اعتبار و سرمایه‌های سپاه هستند که این توفیق را از پروردگار اخذ کردند تا به این جایگاه برسند . شهیدشدن اشخاص برای حسن باقری سنگین وزن بود؛ چرا که هر فردی توانمندی‌هایی داشت که می‌توانست آن را در روش دفاع از مرزو بوم به کار بگیرد البته اکنون که شهید شده، دیگر می بایست به تیتر سرمایه و اعتبار برای کادرسازی آتی استعمال کرد .



**
ماجرای درخواست فرماندهان برای توقف عملیات فتح خرمشهر
** تسنیم: گفته میشود که در روزهای پایانی عملیات بیت المقدس، بعضا از فرماندهان از آزادسازی خرمشهر ناامید شده بودند و درخواست توقف عملیات را داشتند .
در این باره توضیح بفرمایید و این‌که نقش شهید باقری در ادامه یافتن عملیات چه بود؟
- سردار جعفری: برخی فرماندهان به این جمع‌بندی رسیده بودند که عملیات را متوقف کنیم؛ ولی حسن باقری با فرماندهان صحبت کرد و گفت حال در آستانه فتح خرمشهر قرار داریم و گرچه اجرای عملیات خیلی مشقت بار گردیده است البته با یک سعی دیگر می‌توان خرمشهر را آزاد کرد . آن صحبت‌های حسن باقری موجب شد که فرماندهان آرزو دوباره‌ای پیدا کنند تا موفقیت پایانی حاصل شود .

**
تسنیم: نظر حسن باقری در خصوص اعزام نیروهای اهل ایران (قوای محمد فرستاده الله (ص) به فرماندهی احمد متوسلیان) به سوریه چه بود؟
- سردار جعفری: حسن به شدت مخالف بود و معتقد بود که ما خودمان سرگرم جنگ هستیم و نبرد در لبنان، ترفندی برای اغفال ماست .

**
تسنیم: عکس العمل شهید باقری پس از اسارت احمد متوسلیان چه بود؟
- سردار جعفری: خیلی اندوهگین شد و تاسف خورد . او می‌گفت در‌صورتی‌که در عملیات رمضان، 5 تا متوسلیان داشتیم، چیره می‌شدیم . احمد فرمانده مضاعف توانمندی بود . حسن باقری، احمد را خیلی دوست داشت .
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.